یکی از مشکلاتی که بازاریابان شبکه ای این روزها با آن مواجه هستند به فروش نرفتن محصولات آن هاست.این مشکل برای بسیاری از بازاریابان اتفاق می افتد اما با کسب تجربه و دانستن مواردی که در ادامه بیان می کنیم،این مشکل کمتر می شود.

عواملی متفاوتی در بروز این مشکل دخیل هستند از جمله آن ها می توان به حجم خرید غیر معقول در یک دوره زمانی، کیفیت پایین محصولات،قیمت بالای محصولات، نبود بازار خرید برای محصولات، نداشتن مهارت فروشندگی،عدم آشنایی با نیاز مشتریان و بسیاری از مسائل دیگر اشاره کرد.

شما حتما در مقاله های متعددی مطالبی راجب هرکدام از موارد مطرح شده و روش حل آن ها خوانده اید اما کمتر به بررسی نیاز های مشتریان و مهارت های فروش بازاریابان پرداخته شده است.یادگیری برخی از تکنیک ها با توجه به اینکه خرده فروشی از اصلی ترین وظایف بازاریابان است،برای انجام موثر آن ضروری بنظر می رسد. یکی از این تکنیک ها شیوه صحیح برقراری ارتباط با مشتری است.در برقراری ارتباط با مشتری 4 گام اصلی وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد:

1-شناخت محصول

آشنایی با محصولاتی که به مشتری ارائه می دهید گام بسیار مهمی در زمینه فروش است.در این گام می توانید با کارکرد محصولات آشنا شوید و اطلاعات کافی راجب محصولات داشته باشید تا در هنگام برخورد با مشتری بتوانید اطلاعات درست و جامعی به مشتری بدهید.بهتر است شما خودتان مصرف کننده محصولاتتان باشید چرا که این موضوع سبب اعتماد مشتری و وفاداری بیشتر به آن محصول می شود.

2-جمع آوری اطلاعات مرتبط و مناسب در مورد نیازها و علایق مشتری

این اطلاعات به شما کمک می کند تا بتوانید محصولی مناسب مشتری و باکیفیت به او ارائه دهید.بطور مثال اطلاعاتی راجب وضعیت تاهل، تعداد فرزندان، تاریخ تولد، علایق خاص آن ها و تفریحاتی که به آن ها علاقه دارند.

3-ایجا رابطه 2طرفه

رابطه ای که شما با مشتریانتان برقرار می کنید یک رابطه 2طرفه است.محصولی را در اختیار او قرار دهید که مناسب با نیاز و بودجه او باشد.اگر این کار را انجام دهید رضایت مشتری جلب می شود و درواقع این یک رابطه برد برد است.رابطه ای که با مشتری برقرار می کنید یک رابطه دو طرفه است، پس باید هر دو شما از آن راضی باشید.این رضایت منجر به کسب درآمد و رضایت شما خواهد شد.مشتریان شما تنها کسانی هستند که به موفقیت طرح خرده فروشی شما کمک خواهند کرد، پس برنامه ریزی فروش تان را متناسب با نیاز آن ها بریزید.شما یک تامین کننده هستید.

4-برنامه ریزی برای فروش

شما به عنوان یک بازاریاب باید بدانید که در چه دوره ای چه محصولاتی مصرف کننده بیشتری دارند و از طول عمر آن ها هم مطلع باشید.بطور مثال طول عمر محصولات آرایشی در حالت میانگین 3 ماه است و یا برای مثال مواد غذایی 1 ماهه هستند.باید تنوع در عرضه محصولاتتان داشته باشید و در زمان های متفاوت محصولات متفاوتی را ارائه دهید تا بتوانید مشتریانتان را برای دوره طولانی حفظ کنید.برخی از محصولات هستند که در طول زمان ایجاد خستگی و ددگی می کنند و نیاز است که محصولات دیگری جایگزین آن ها شوند.هم چنین برخی مواقع نیاز به ارائه مشوق های ویژه برای ایجاد احساس ضرورت در ذهن مشتریانتان دارید.

این اصل به دو نکته اشاره می کند:

الف-انعطاف پذیری در محصولاتی که عرضه می کنید.

ب-سفارشی کردن محصولات با توجه به نیاز مشتری.

رعایت نکات مطرح شده با ایجاد مشتریان وفادار برای شما، شما را به درآمد مناسب می رساند.

با هلدینگ بزرگ عطاکو در سایت 

atamlm.ir همراه ما باشید.


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین جستجو ها